fbpx

Samosvest – tiče se svih nas

Način komunikacije sa mladom osobom stvara odnos, a kroz taj odnos saznajemo o detetu, odnosno mladom čoveku (naravno i o sebi). Ono što je još važnije: ta mlada osoba kroz odnos UČI O SEBI! Ukoliko je odnos kvalitetan, dete/mlad čovek iz njega uviđa da vredi samim tim što postoji.  A to je srž: da osoba zavoli svoje postojanje. Vrednost postojanja utemeljena je u samosvesti.

Kako mi to kroz odnos sa mladom osobom razvijamo samosvest kod nje? Kako, odnosno čime to podržavamo? Najpre, odnos definišemo sa detetom, a ne prema detetu, jer se on ne zasniva na poziciji subjekat-objekat, nego dva subjekta koja su ravnopravna. Da bi došlo do razvoja samosvesti, potreban je lični kontakt, autentičnost i empatija. To su vrednosti odnosa kojim se rađa samosvest.

Paralela potreba deteta u odnosu na uzrast može poslužiti za praktično sagledavanje: detetu do treće godine važno je da bude prihvaćeno, a od treće da bude podučeno – tada  „lovimo“ samosvest. Kada stasa do tinejdžera, tada mu je samo potreban sparing partner. Ova uzrasna dob je nama najvažnija, jer radimo sa mladim ljudima i presudno nam je da razumemo šta je njima potrebno.

Skrenula bih pažnju i na to šta ukida put razvoju samosvesti.  To je, između ostalog, fizičko i psihičko nasilje kao „neprijatelj samosvesti“.

Kako ovaj pristup izgleda u svakodnevnom životu? Kojim aktivnostima ćemo podstaći da se kod deteta, odnosno mladog čoveka razvije samosvest? Neki od načina su: davanje povratne informacije dok nešto rade, praćenje i pokazivanje interesovanja za to kako im je dok to rade, kako se osećaju, dati im priznanja za ono što jesu, bez vrednovanja i procene kako su nešto uradili. Dobro je da im kažemo da obogaćuju naš svet i da smo zainteresovani za njihov, jer tada su i oni spremni da nas pozovu „tamo“ kada se nešto dešava.

Važno je da ne demonstriramo MOĆ kao roditelji, nego VREDNOST roditeljstva, jer biti nečiji roditelj nije pitanje moći, već zastupanja vrednosti koje želite da prenesete deci.

Hoćemo li se sada zapitati šta činimo i na koji način to radimo u odnosu sa detetom, odnosno mladim čovekom?

Tema je obimna i zato neka ovaj komad priče posluži da odškrinemo vrata i pođemo putem aktivnog odnosa u kojem smo zapitani i zainteresovani šta se sa mladim čovekom događa i na koji način možemo biti deo toga.  

Psiholog Jovana Jocić

 

Tekst je baziran na principima i vrednostima Family lab-a organizacije kojoj upućujem izrazitu zahvalnost na plemenitim znanjima.

Za potpuniji prikaz teme poslužila je radionica „Razvoj samosvesti kod deteta“ koju su vodile voditeljke: Lidija Marković, psiholog i Elvira Stefanović, pedagog.

Najnovije

  • Zasmejavanje aprilaApril 1, 2020 - 1:19 pm

    Zastali smo 16.03. Tiho nastavili rad na daljinu. Iz prikrajka docekali proleće. A red bi bio da oslobodimo sunce u sebi i  zasmejemo april – od kuce! Iako preporuka nije šala, ovaj dan pripada smehu i nećemo se usuditi da mu to uskratimo (priuštićemo mu to i od kuće)!

  • Samosvest – tiče se svih nasMarch 12, 2020 - 8:33 am

    Način komunikacije sa mladom osobom stvara odnos, a kroz taj odnos saznajemo o detetu, odnosno mladom čoveku (naravno i o sebi). Ono što je još važnije: ta mlada osoba kroz odnos UČI O SEBI! Ukoliko je odnos kvalitetan, dete/mlad čovek iz njega uviđa da vredi samim tim što postoji.  A to je srž: da osoba zavoli svoje postojanje. Vrednost postojanja utemeljena je u samosvesti.

  • Stručna poseta vazduhoplovacaMarch 9, 2020 - 1:21 pm

    Učenici Srednje stručne škole u Novom Sadu u pratnji profesora i pedagoga posetili su Aerodrom “Pukovnik-pilot Milenko Pavlović” u Batajnici. Učenici su pored istorijskih činjenica imali priliku da se upoznaju i sa transportnom avijacijom, helikopterima, njihovim osnovnim tehničkim karakteristikama i komandama kao i procedurama redovnih i vandrednih održavanja.

  • Jesper JulPutovanje ka JuluMarch 6, 2020 - 11:49 am

    Ovo nije priča o letu. I ne tiče se samo naših učenika o kojima obično pišem. Ovo je priča za sva godišnja doba i za sve nas koji radimo sa decom i mladima, i/ili smo adolescenti, odnosno njihovi roditelji. Pođimo na putovanje koje prožima naše celokupno delovanje – to je put Jespera Jula, danskog psihoterapeuta, čijim radom je ovaj tekst inspirisan.

  • U gostima kod „Arhimeda“November 25, 2019 - 1:11 pm

    Na poziv Srednje škole i gimnazije „Arhimed“ naši učenici su se u petak, 22.11., zaputili u Beograd. U jutarnjim časovima organizovan je polazak u pratnji stručnih saradnika i pojedinih profesora škole. Po dolasku u ovu izuzetno lepo organizovanu i uređenu školu , sačekala nas je prijatna dobrodošlica domaćina…